Un Crăciun în Lituania

Anul ăsta (2015) a fost primul (şi singurul) Crăciun pe care l-am sărbători departe de „ACASĂ”. Lăsând sentimentele de dor de-o parte, experienţa în sine a fost una cel puţin interesantă.

Am petrecut Crăciunul alături de familia Mariei, colega mea:


Am dormit în casa bunicilor ei, am împodobit bradul împreună, am mâncat la aceeaşi masă, am râs, am povestit*, etc.

 

 

* în engleză, lituaniană, câteva cuvinte în germană/rusă şi evident merci-ul franţuzesc.

Care a fost prima impresie sau morală ?

Oamenii sunt în primul rând oameni, indiferent de naţionalitate, vârstă, religie. Oamenii sunt buni, contează doar să ai norocul să îi întâlneşti sau să îi alegi bine.

Oamenii care m-au ‘adoptat’ Crăciunul ăsta, sunt creştini, ca şi noi; nu ortodoxi ci catolici. (Oare ce ar zice Patriarhul ? sunt un trădător, a ? :)) ).

Tradiţia spune, la ei, că există două sărbători separate: Ajunul Crăciunului şi Crăciunul.

În seara de Ajuns se împodobeşte bradul şi la fel ca şi ACASĂ, familia se adună în jurul mesei. Pe masa tradiţional lituaniană nu o să găseşti NICIODATĂ cuţite în noapte de Ajun. Nu au ştiut să îmi explice de ce dar se pare că aşa se întâmplă de când lumea; povestea e atât de veche încât s-a pierdut în timp. La aranjarea mesei, e lasat cu limbă de foc din străbuni, ca numărul de bucate preparate să fie în număr de 12, ceea ce s-a şi întâmplat.

De asemenea, la aranjarea mesei de Ajun, un loc rămâne liber întotdeauna. Pe masă, în dreptul locului liber, sunt puse farfuri, tacâmuri şi pahare la fel ca pentru toţi invitaţii, dar acolo nu se aşează nimeni. Povestea spune că în noaptea dintre 24 – 25 spiritele rudelor care au trecut în nefiinţă se aşează la masă aşa că locul le este rezervat. Pe timpul nopţii mâncarea rămâne pe masă iar dacă a două zi lingura/furculiţa este mişcată din locul în care a fost lăsată înseamnă că spiritele au mâncat în noaptea respectivă.

Imediat ce familia se aşează la masă, capul familiei (în cazul nostru, bunicul Mariei) spune o rugăciune de mulţumire. Mesenii împart între ei ‘trupul Domnului’ urându-şi rând pe rând câte ceva în timp ce rup unul din pâinea celuilalt. Pâinea despre care vorbesc nu cea cu care suntem noi obişnuiţi. Arată ca o jumătate de coală A4 (la fel de subţire) şi are ‘desenate’ în relief, pe una dintre părţi, diverse scene religioase.

Craciun in Lituania - Painea de Craciun - Daniel NICA

Pâinea de Crăciun

Ce altceva ar putea urma după ‘trupul Domnului’ dacă nu ‘sângele Domnului’. La fel ca şi la noi, cei aşezaţi în jurul mesei ciocnesc paharele pline de vin roşu urându-şi “į sveikatą!“ echivalentul nostru pentru “Sănătate !”. Mot-a-mot se traduce “În sănătatea ta!”.

O dată ce clinchetul paharelor s-a oprit, toată lumea a început să mănânce. Printre mâncărurile specifice Lituaniei şi specifice Crăciunului în Lituania se numără:

  • Kuciukai-ul

  • O mâncare specific lituaniană nelipsită de pe masa de Crăciun
  • Cum se prepară ?
    • Un amestec de apă cu mac în care se adaugă nişte pâini mici
  • Părere personală: aduce un pic cu lăturile pe care le fac bunicii la ţară pentru porci. Pe de altă parte, dacă mănânci doar pâinea cu mac, e dulce, deci comestibilă.

 

  • Berea de casă

    • Cum se prepară ?
      • Într-un butoi (de dimensiuni după preferinţe) se pune o pâine arsă în cuptor (chiar arsă!) se adaugă apă, driojde şi diverse fructe (cea pe care am băut-o avea mere şi ….)
    • Părere personală: Merită să încercaţi, e foarte bună. J Aduce un pic la gust cu sucul de soc, tot făcut în casă.

 

  • Pâine de casă sau pâine dulce.

  • Cum se prepară ?
    • Nu ştiu exact dar pentru noi, pâinea asta se numeşte, cu siguranţă COZONAC.
  • Părere personală: Deşi suntem obişnuiţi şi noi, cozonacul ăsta e GIGANTIC. Merită să îl încercaţi.
  • Kisielius

  • Craciun in Lituania - Kisielius - Daniel NICA

    Kisielius

    • Cum se prepară ?
      • Am crezut, pentru început că este făcută în casă dar se pare că mai nou se cumpără…aşa cum se intâmplă şi la noi cu prajiturile, mai noi.
    • Părere personală: Nu ştiu dacă, voi, atunci când eraţi mici aţi gustat iarbă (din aia de pe câmp, nu din aia pe care o fumaţi acum). E, dacă aţi făcut-o, gustul e oarecum asemănător dar cu ceva dulce în plus. Sincer, nu ştiu exact ce am băut dar asta nu vă recomand. :))

Un lucru important de notat, e că în noapte de ajun nu se mănâncă decât peşte, nici un fel de altă carne. Cele pe care nu le-am enumerat le găsim şi la noi sub alte nume dar acelaşi lucru. Au până şi piftie. Cam atât despre mâncare.

Nu ştiu dacă treaba cu cadourile sub brad se întâmplă peste tot în România, dar dacă da, atunci şi aici suntem la fel. Până şi Moş Craciun îl are ca strămoş pe Moş Gerilă, exact ca la noi.

În dimineaţa de Craciun s-a mers la biserică. Evident, cred că asta se întâmplă şi în ţara lui Eminescu dar ca şi acolo nici aici n-am mers.

Am jucat, cu Maria şi cu Antanas, vărul ei “Exploding kittens” şi am povestit despre tot ce s-a putut.

În concluzie, făcând abstracţie de dorul de casă, experienţa a fost una foarte plăcută.

Crăciun fericit !

sau

So sventom kaledo !

P.S.: Moş Crăciun mi-a adus o maşină nouă anul ăsta.
P.P.S: mi-e dor de porcul românesc.

Craciun in Lituania - Masina noua - Daniel NICA

Etichete:, , , , , , , , , , , , , , , ,

3 responses to “Un Crăciun în Lituania”

  1. Alexandra says :

    Frumos 🙂 hai ca mai am învățat ceva 😉

Trackbacks / Pingbacks

  1. Alerg pentru Spitalul Copiilor | Povestea [before] | Daniel Nica - Martie 10, 2017

Lasă un răspuns

